2017. március 19., vasárnap

Smith - Williamson - Plec: Stefan naplója - A kezdetek

Dióhéjban: 1864, polgárháború. A 17 éves Stefan azonban egyedül birkózik meg belső harcaival. Vajon beletörődik az érdekházasságába, vagy a gyönyörű és sejtelmes Katherine-t zárja a karjaiba? Na, és mit szól mindehhez Damon, Stefan lázadó bátyja?


Mielőtt értékelném:
Nem véletlen, hogy a kezembe vettem ezt a könyvet. Tudniillik, hogy Willie-vel már tavaly december óta nézzük a Vámpírnaplók sorozatot, aminek igencsak csűrt-csavart története van; az események kereszttüzében sokszor visszatekintünk a múlt ködös árnyaiba is. Így az ötödik évad elejénél járva már jócskán beleástam magamat a szerelmi háromszögbe, a Salvatore fivérek hullámzó kapcsolatába, és Mystic Falls különös történelmébe.

Igaz, mielőtt nekikezdtünk volna a sorozatnak, már nem egyszer találtam szembe magamat a Vámpírnaplók-kal. Nos, 10-11 évesen még nem igazán vonzottak az efféle történetek. Sokszor láttam az ajánlóját a TV-ben, egyik rokonom is nézte a még akkor premierként sugárzott sikersorozatot.
Mivel imádok olvasni, megpróbálkoztam a sztori alapjául szolgáló könyvekkel, de az első rész feléig se jutottam el. Szomorú, de valahogy nem tetszett az írónő stílusa, és a karakterek sem. Azután rávettem Willie-t, hogy nézzük meg az első részt…

Sajnos azonban lassan vége lesz a „jó életnek”, hiszen a magyar sugárzó csatorna nem veszi meg a folytatást, tehát a hatodik évadtól eredeti nyelven kell majd néznünk a sorozatot, ezzel gyakorolva az angolt.

Mint említettem, a múlt egy roppant fontos pillére a történetnek. Ezért is gondoltam úgy, ha már L. J. Smith regénye nem aratott nálam sikert, még megpróbálkozhatok a sztori alapján írt előzményekkel, ami Stefan szemszögéből közelíti meg a vámpírrá válást, és elindítja a lavinát. (Persze nem Katherine felbukkanásával kezdődik el minden, de semmiképp sem szeretnék spoilerekkel előrukkolni.. nem úgy, mint Willie, aki állandóan a Wikipédián lóg a további fejleményekért.)

Gondolataim:
Nyilván nem újdonság számomra az előzmény. A kötet több momentuma is a filmesített változat egy-egy képsorát jeleníti meg, kicsit másként, kicsit többet adva, kicsit „stefanosan”.

Terjedelmével alig haladja meg a 200 oldalt, de élvezhető, és fenntartja a végén a kíváncsiságot. Az egész művet a szereplők már jól ismert magyar hangján olvastam fel magamban, és a színészek karakteres mozdulataival képzeltem el a cselekményeket.

Kicsit olyan volt, mintha egy csokorba gyűjtötték volna az 1864-es Mystic Falls-i visszaemlékezéseket, bár valószínűleg pont erről van szó. Voltaképpen ezért is tetszett annyira ez a könyv. Kiszínezték a régmúlt titkait, hozzátettek az eseményekhez fontos, és érdekes elemeket. Damon és Stefan kapcsolatában kezd kialakulni a vetélkedés, a testvérviszály és az elképzeléseik különbözősége bonyodalmakhoz vezet. Nagyon hittem benne, hogy emberként sokkal jobb viszonyban voltak, és hogy kettejük között Katherine húzott hasadékot. A lány, aki megbolondította ifjú lelküket, és végül vérével pecsételte meg a fivérek sorsát.

Jól látszik, hogy a karakterek milyen változásokon mennek keresztül az évszázadok során. Míg Stefan a jófiú, engedelmes természetű öcsike, Damon a lázadó, kissé meggondolatlan báty, aki vakon hisz a veszedelmes nő bájának. Összetört szívvel, fájdalommal teljes lélekkel jeges természetét még fagyosabbá teszi.
Katherine pedig egy félig negatív hős. Hiszen érezzük körülötte a misztikus kegyetlenséget, mégis valahol egy megtört kislány, aki menekül a múltja elől, bárkin átgázolva, hogy végül megnyugodhasson.

A Stefan és Katherine közötti szerelem nagyon kusza. Gyors, vággyal teli fellángolással kezdődik, majd szinte drogként függenek egymástól. Rettentően heves érzelmekkel teli, mégis néhol hamiskásan csengő románcuk csak egy újabb kezdet egy befejezetlen ügynek.

Amit még fontos megemlítenem, azok az alapítók. Furcsa belegondolni, hogy a sorozat összes főbb szereplőjének a felmenői Mystic Falls-ban élt és mindegyik ugyanazt a foglalkozást vitte tovább. De éppen ezért lesz különleges a történet, hiszen a démonokkal való véres harc apáról fiára, anyáról lányára szálló hagyomány, igaz sokszor saját maguk válnak az ellenséggé.

Összességében egy könnyed, már ismert történetet olvashattam, amit nagyon élveztem. Várom a folytatását, de addig is nézem tovább a sorozatot, és akinek kedve támad hozzá, nyugodtan kezdje el. Romantika, akció, és dráma egy fantasy történelembe belefűzve.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése